Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.07.2021 15:51 - СКАНДАЛ! МУЗИКАЛНАТА АКАДЕМИЯ ОТКАЗА НА ЙОРДАН КАМДЖАЛОВ БЕЗПЛАТЕН СЕМИНАР ЗА СТУДЕНТИ ПО ДИРИЖИРАНЕ!
Автор: ivanvarbanovtv Категория: Новини   
Прочетен: 1113 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 30.07.2021 15:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 image

Автор: Иван Върбанов
Главен редактор на Нюз БГ Репортер  
https://newsbgreporter.com/  

Националната музикална академия има ново ръководство и отбеляза шумно своята 100-годишнина. Даже си нае ПР-агенция, която да проведе събитията и комуникацията. А, да - и рекламните участия на ректора - проф. Сава Димитров. Така де, имиджов шум.   Но, име, авторитет, имидж и репутация не се градят само с платени излъчвания и медийни участия. А с работа, мъдър и умел мениджмънт, етични и професионални стандарти в работата.   

Та, днес в публичното пространство излезе наяве казус, който медиите определят като скандал.   Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" /НМА/ отказва да предостави възможност на диригента с международна известност - Йордан Камджалов, да проведе БЕЗВЪЗМЕЗДНО майсторски клас по дирижиране за студенти.  
Камджалов е разпознаваемо име, с множество инициативи в различни посоки на образованието, познанието, има своя фондация и стотици инициативи, широко скроен творец, който наистина не се вписва в очакването за традиционни клишета, без рамки и способност да изненадва отвъд очакванията.  

Йордан Камджалов е възпитаник на НМА, първият българин, учил дирижиране в Берлинската Консерватория. Решава да направи двудневен семинар, за да покаже част от наученото на българските студенти. Но, е изненадан от отказа на ръководството на НМА - "ЕДНОСРИЧЕН", и неаргументиран, посочва Камджалов.   Проф. Нева Кръстева и проф. Моллова коментират, че Емил Чакъров и Константин Илиев също през годините нямат възможност за свой клас по дирижиране. Въпреки че тук не става въпрос за клас, а за двудневен безплатен семинар. Клавирното дуо Аглика Генова и Любен Димитров - професори в Германия, Америка, с майсторски класове по целя свят, също се нареждат в редицата на международно признати творци, които получават отказ за достъп до студентите на родната ни Музикална академия. Има ли смисъл да напомня, че легендарната оперна дива Райна Кабаиванска направи своят майсторски клас с Нов български университет, но не и с родната Консерватория /НМА/. Въобще примерите са десетки, които са в контекста на недопускането на изявени български творци да споделят своя опит със студентите в България, които се обучават Академията.  

Въпросите са много: Защо? Кой решава да затвори вратите на утвърдени музикални авторитети и колоси, признати по целия свят, но прогонени и непочитани у нас? Какви са мотивите? Има ли монопол на група преподаватели от отделните катедри? Така ли трябва да бъде и да се постъпва в днешния ден? Как така се стига до това анатемосване на наши творци - признати навън, а тук, прогонени?! Тази системност в програмната политика и линия на музикалното статукво трябва ли да бъде променена, разбита и разкритикувана, за да бъде хармонизирана в съответствие с нормалността, уважението и признанието, засвидетелствано от чуждите към нашите?
И още ... и още ... и още ...?   Кой губи?

Та нима прогонените ни творци не могат да направят свои цикли и класове извън Академията? Да! И те го правят! Всеки, който иска да учи, да се развива, да пораства в професията намира своя път и достъп до своите учители. Но, отстрани изглежда изключително грозно, недостойно и укоримо поведението на нашия "музикален Ватикан", членовете на който явно считат себе си за богоизбрани или се припознават като недосегаеми членове на музикално политбюро, та си позволяват от своята "небесна" камбанария да издават пренебрежителни присъди към свои колеги, които получават обаче аплодисменти и подкрепа от всички елитни публики и музикални институции, отвъд пределите на нашата мила Родина. А нашите щатни капацитети самоотвержено отхвърлят, хулят, развенчават успехите и авторитета на своите колеги, считат ги за недостойни и в крайна сметка ги пропъждат от Светая Светих на музикалното образование в България.  

Защо така? Защо така? И докога?  

Изглежда, че стотици проекти и творци, които кандидатстват искат подкрепа от родни музикални институции, в това число и от МК, са обезглавявани, защото някой, някъде така е преценил. Без аргументи и по субективни критерии. Но, тогава кой решава кой проект да бъде финансиран с парите на данъкоплатците? И защо толкова много таланти и проекти пробиват на Запад, и по света, но не и у нас. Тази равносметка ще си направят ли ръководните кадри и хората от културния мениджмънт, ще стане ли неудобно някому от самозабравата, която е настъпила в "елитните" музикални институции и органи?  

ДОКОГА ще прогонваме българските феномени и таланти? Докога?  
И тук не става въпрос за Камджалов само, а за принципа! И стига сте ни натрапвали едни и същи гении, по списък, по щат, обичайните заподозрени. Дайте свободен достъп на българските музикални творци да дишат, да бъдат на сцена, да покажат своя потенциал.
Пазарът и интересът на публиката ще отсее онези, които са значими във времето. Филтърът не са държавните чиновници, които искат да определят съдби.  
Време е да българската гилдия да воюва за тези ценности и това право на свободен и равен достъп.  
Време е!

 



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivanvarbanovtv
Категория: Новини
Прочетен: 2529010
Постинги: 965
Коментари: 364
Гласове: 673
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031